Top merkseminar

door | 29 november, 2009

Tags:

Ja, de schrijfwijze van de titel is juist. Niet een seminar over topmerken, maar een puike presentatie over merken. Voldoende vaart, drie onderwerpen – drie specialisten – 3 x 10 tastbare regels, uitstekende verhouding beeld : letters in de powerpoint en rijkelijk gelardeerd met treffende praktijkvoorbeelden. Alleen jammer dat het vrijdag mijn werkweek afsloot en veel minder deze maandagochtend inspiratief deed starten.

Digitaal netwerk MarComKring Noord-Nederland (MarketingCommunicatie) bood platform aan “Brand Rules”; waarin Globrands, G2K en Shieldmark.Zacco elk tien tips over respectievelijk naamgeving, vormgeving en wetgeving van een merk presenteerden.

Gezien het fraaie bundeltje informatiemateriaal na afloop lijkt het geen incidentele samenwerking. Meer een roadshow.

Het meest aantrekkelijke aan deze 3 x 30 minuten bleek het tonen van de uiteenlopende merken die de 3 x 10 regels illustreerden. Zelfs een gedeelte van een winkelschap met circa twintig pakjes CupaSoup-lookalikes ging aan ons voorbij.

Hoe vaak getuigen wij allen tijdens ‘workshops’ niet van algemene tips als: Neem de tijd met … , Denk goed na over … Het lampje gaat pas branden zodra een foto, filmpje of anekdote het HOE en WAAROM aantoont.

Voorbeeld: Onderzoek ongewenste betekenissen van een merk in het buitenland. Smakelijk leedvermaak dus na het tonen van de Mitsubishi Pajero (“rukker” in het Spaans), de Jelinek Vizovice (zwaar alcoholisch goedje uit de Balkan) en het “Fuk mi” sushi-restaurant. En het broodmerk “Bums” schijnt het in Duitsland (neuk!) ook niet gered te hebben.

Kortom; de pregnante en humorvolle bewijzen van de 3 x 10 tips deden mij wijzer en geamuseerd het weekend inglijden. Eindelijk weer eens een bijeenkomst die opvalt tussen die rijen (zogenaamde) workshops, colloquia, conferenties en ga zo maar door. Het (ver)beeldende

element van dit seminar bevorderde het ‘work’-aspect meer dan in menig workshop. What’s in a name? Het merk!