Ondernemer uitgelicht: Derk Eimers van ABCDE

door | 7 september, 2010

Tags:

Wekelijks wordt er in deze rubriek een ondernemer uitgelicht. Aan de hand van een aantal vragen leren we de ondernemer en zijn onderneming beter kennen. Deze week: Derk Eimers van ABCDE .

1. Waarom ben je ondernemer geworden?
Algemeen Bureau voor Communicatie Derk Eimers (kortweg ABCDE) startte op 1 januari 1996. In alle eerlijkheid verschilde mijn werk dat jaar niet zo veel met de periode ervoor. Als freelance journalist (vanaf 1989) had ik inmiddels een dermate stabiel aantal opdrachtgevende omroepen en uitgevers dat ik me bij de KvK aanmeldde, zelf een logo bedacht en visitekaartjes liet drukken. Opeens was ik ondernemer �

2. Waarom kiezen (potenti�le) klanten voor jouw bedrijf?
In de jaren erna ontwikkelde ik mijn �taalent�; genieten van het spelen met woorden en letters. Door de journalistieke professie bekwaamde ik me in feitelijk, correct en bondig schrijven. Het radio- en televisiewerk maakte me al wat losser en creatiever. In de ruim vijftien jaar als freelancer groeide ook mijn vaardigheid in interviewen; mensen vragen stellen. Op enig moment specialiseerde ik mij in twee hoofdactiviteiten: 1] treffende teksten (steeds meer commercieel) en 2] gedreven gespreksleiding. Mijn klanten waarderen wellicht mijn taalgevoel gecombineerd met de journalistieke expertise, zoals het verwerven, analyseren/interpreteren en verwerken van informatie. Daarnaast maken klanten gebruik graag van mijn allround inzicht in het communicatievak. Eigenlijk heb ik alle werkzaamheden wel een keer bij de hand gehad: van evenementen, relatiegeschenken, sponsoring, woordvoering tot profilering.

3. Welke recente ontwikkelingen zijn er in jouw branche?
Momenteel hot topic in onze branche is natuurlijk de zogenoemde �sociale media�. Vooral in het voorjaar heb ik de nodige seminars, congressen of andere bijeenkomsten over dit onderwerp gevolgd. Zelf heb ik gekozen om verbonden te zijn via LinkedIn en KvKnetwerk, te bloggen via VillaMedia en dagelijks te twitteren. In alle eerlijkheid, ik ben nog een leerling �

4. Wat is je grootste zakelijke succes en de grootste zakelijke blunder die je hebt begaan?
Het is de fascinatie voor en de alom aanwezigheid van communicatie die het uitoefenen van dit beroep zo boeiend maakt. Zo vaak hoor ik �Alles is communicatie� en dat is tegelijkertijd het verraderlijke. Met twee valkuilen: iedereen heeft er verstand van (dus ook mijn opdrachtgevers �) en iets wat simpel lijkt, blijkt complex.
En zo vier ik ook enerzijds mijn succesjes, naast het ondergaan van pijnlijke momenten. Met tevredenheid kijk ik terug op omvangrijke klussen, zoals de Special Olympics 2000 waar ik als interim communicatiemanager voor alle media verantwoordelijk was. En pijnlijke missers? Al mijn hele carri�re ben ik scherp op de juistheid van namen. Als ik daarin een foutje maak ben ik altijd veel bozer dan de onderhavige persoon.

5. Waardoor wordt jij als ondernemer ge�nspireerd?
Net als elke ondernemer ken ik mijn dipjes. Logisch, als je al vijftien jaar voor eigen gewin en risico werkt. Maar elke ontmoeting met andere ondernemers inspireert mij telkens weer om me als professional te verbeteren. Niet zelden kom ik �s avonds van een ondernemerssessie thuis en mo�t ik � dol ge�nthousiasmeerd � nog even een uurtje (of twee) achter de computer om een plannetje uit te werken.

6. Wat zijn jouw 3 favoriete websites?
En het laatste half jaar put ik met name veel werkplezier uit netwerken via het web; sociale media. De dagdelen dat ik op kantoor ben, bezoek ik geregeld LinkedIn. Ik ben moderator/manager van de GROUPS �Journalistieke Communicatie� en �Interviewers � Interviewen�, die ik vanuit mijn bedrijf ben gestart, �Doe Een Wens Stichting NL� (communicatievrijwilliger) en eentje namens crisisbeheersing regio Noord Koninklijke Landmacht.
Vanzelfsprekend bezoek ik nieuwswebs en de startpagina van Google om meer te vinden over de allerhande onderwerpen die ik door mijn opdrachten tegenkom.

7. Hoe zet jij het kvknetwerk.nl in?
kvknetwerk scan ik zo eens in de week en lees wat ik leuk en/of waardevol vind.